Hjemme økonomi for dummies.
6. Sæt konti ind.
Så ser regnearket nogenlunde sådan ud.
Gå til feltet B6 og skriv Fagforening.
Skriv 1 i feltet C6. (betales hver måned)
Nu kan du ikke se hele teksten så formater alle kolonnerne igen.
Klik/marker på det tomme felt til venstre for A ét i kolonne A
>>formater >> kolonne >> autotilpas.
Gå til feltet B21 og skriv husleje.
Skriv 1 i feltet C21. (betales hver måned)
Gå til feltet B22 og skriv varme.
Skriv 1 i feltet C22. (betales hver måned)
Gå til feltet B23 og skriv EL.
Skriv 3 i feltet C23. (betales hver 3.måned)
Gå til Feltet B24 og skriv forsikring.
Skriv 3 i feltet C24. (betales hver 3. måned)
HOV nu er der ikke flere linier, så må vi jo sætte nogle ind.
Marker linierne 25 - 30 i nummer kolonnen.
som vist herunder, klik på INDSÆT >> RÆKKER,
og VUPTI er der kommet 5 nye linier ind.
Gå til Feltet B16 og skriv vægtafgift.
Skriv 6 i feltet C16. (betales hver 6. måned)
Gå til Feltet B17 og skriv bilforsikring.
Skriv 3 i feltet C17. (betales hver måned 3. måned.)
Gå til Feltet B18 og skriv benzin.
Skriv 13 i feltet C19. (betales hver måned som et gennemsnit af de forrige måneders udgifter.)
Gå til Feltet B19 og skriv værksted.
Skriv 13 i feltet C19. (betales hver måned som et gennemsnit af de forrige måneders udgifter.)
der skal ikke flere biludgifter ind, men det ser pænere ud med en tom linie. Derfor:
marker linie 20, INDSÆT >> RÆKKER.
Vi skal jo også have noget at spise, så derfor laver vi en konto der hedder
"Kost" i B10 og
"Almindelig mad" i B11, og 2500 i C10 ( så har vi forudbestemt hvor mange penge der kan bruges på mad hver måned.)
vi skal også have nogle indtægter, og skriver derfor
"løn mig" i B38, og 13 i C38. hvis vi har varierende løn, ellers skriver vi 1.
vi mangler nu at lave felter til saldoen.
marker række 42 - 46 >> INDSÆT >> RÆKKER, og felter bliver udvidet.
Inden du fjerner markeringen, så ændrer baggrundsfarven ved at trykke på "malerspanden´s trekant og vælg farve.
skriv UDGIFTER i B42
Og Indtægter i B43
Nu har vi et problem, det er umuligt at overskue hele regnearket.!!
Klik i feltet C5 >> VINDUE >> FRYS RUDER.
nu bliver kolonnerne A og B fastholdt og Rækkerne 1 - 5 fastholdt.
nu kan vi flytte rundt uden at miste overblikket.
7. Hvordan sætter vi konti´ne ind.?
Faste udgifter.
Løse udgifter.
Sjældne udgifter.
Pludselige udgifter.
6. Får vi alle data med i budgettet.
Afstemning af konti.
Måneds procedurer.
7. Analyse af budget og regnskaberne.
Index 100%.
8. Får vi det ud af regnskabet som vi ønsker.
Likviditets styring.
Forudsigelse af Fremtiden.
9. Hvorfor styre sin økonomi på samme måde som virksomhederne.
10. Konklusion.