Hjemme økonomi for dummies.

 

6. Sæt konti ind.

 

 

Så ser regnearket nogenlunde sådan ud.

 

 

 

 

                      Gå til feltet  B6 og skriv Fagforening.

                      Skriv 1 i feltet C6. (betales hver måned)

 

Nu kan du ikke se hele teksten så formater alle kolonnerne igen.

Klik/marker  på det tomme felt til venstre for A ét i kolonne A

>>formater >> kolonne >> autotilpas.

 

 

Gå til feltet B21 og skriv husleje.

                      Skriv 1 i feltet C21. (betales hver måned)

 

                      Gå til feltet B22 og skriv varme.                

Skriv 1 i feltet C22. (betales hver måned)

 

                      Gå til feltet B23 og skriv EL.

                      Skriv 3 i feltet C23. (betales hver 3.måned)

 

                      Gå til Feltet B24 og skriv forsikring.

                      Skriv 3 i feltet C24. (betales hver 3. måned)

 

 

HOV nu er der ikke flere linier, så må vi jo sætte nogle ind.

Marker linierne 25 - 30 i nummer kolonnen.

som vist herunder, klik på INDSÆT >> RÆKKER,

og VUPTI er der kommet 5 nye linier ind.

 

 

 

 

                      Gå til Feltet B16 og skriv vægtafgift.

                      Skriv 6 i feltet C16. (betales hver 6. måned)

 

                      Gå til Feltet B17 og skriv bilforsikring.

Skriv 3 i feltet C17. (betales hver måned 3. måned.)

 

                      Gå til Feltet B18 og skriv benzin.

Skriv 13 i feltet C19. (betales hver måned som et gennemsnit af de forrige måneders udgifter.)

 

                      Gå til Feltet B19 og skriv værksted.

Skriv 13 i feltet C19. (betales hver måned som et gennemsnit af de forrige måneders udgifter.)

 

der skal ikke flere biludgifter ind, men det ser pænere ud med en tom linie. Derfor:

marker linie 20, INDSÆT >> RÆKKER.

 

Vi skal jo også have noget at spise, så derfor laver vi en konto der hedder

"Kost" i B10 og

"Almindelig mad" i B11, og 2500 i C10 ( så har vi forudbestemt hvor mange penge der kan bruges på mad hver måned.)

 

vi skal også have nogle indtægter, og skriver derfor

"løn mig" i B38, og 13 i C38. hvis vi har varierende løn, ellers skriver vi 1.

 

vi mangler nu at lave felter til saldoen.

marker række 42 - 46 >> INDSÆT >> RÆKKER, og felter bliver udvidet.

Inden du fjerner markeringen, så ændrer baggrundsfarven ved at trykke på "malerspanden´s trekant og vælg farve.

skriv UDGIFTER i B42

Og Indtægter i B43

 

Nu har vi et problem, det er umuligt at overskue hele regnearket.!!

 

Klik i  feltet C5 >> VINDUE >> FRYS RUDER.

 

nu bliver kolonnerne A og B fastholdt og Rækkerne 1 - 5 fastholdt.

 

nu kan vi flytte rundt uden at miste overblikket.

 

 

 

7. Hvordan sætter vi konti´ne ind.?

 

                    Faste udgifter.

                    Løse udgifter.

                    Sjældne udgifter.

                    Pludselige udgifter.

 

6. Får vi alle data med i budgettet.

 

                    Afstemning af konti.

                    Måneds procedurer.

 

7. Analyse af budget og regnskaberne.

 

                    Index 100%.

                     

8. Får vi det ud af regnskabet som vi ønsker.

 

                   

                    Likviditets styring.

                    Forudsigelse af Fremtiden.

 

9. Hvorfor styre sin økonomi på samme måde som virksomhederne.

 

10. Konklusion.